X
En

خانه

محصولات

سفارش

آموزش

تماس

بخش های مختلف برد مدار چاپی (PCB)

pad:صفحه‌ای مسی است که قسمت پایین قطعات برروی آن قرار گرفته و لحیم می شوند. وظیفه پد ها ثابت کردن قطعات بر روی PCB است.

 :Trace  در PCB قطعات به کمک سیم ها متصل نمی شوند. تمامی قطعات به‌وسیله مسیرهایی از جنس مس به یکدیگر متصل می شوند. این بخش مسی PCB که به منظور اتصال تمامی قطعات بکار می رود بعنوان trace مسیر الکترون شناخته می شود. شکل زیر یک ترک را نشان می‌دهد.

layers  : توجه به کابرد، هزینه و فضای موجود برای مدار، کاربر می تواند تعداد لایه های PCB را انتخاب کند. ساده ترین و پرکاربردترین PCB تک لایه است. برای مدارات بسیار بزرگ و پیچیده PCB های دولایه و چندلایه کاربرد بیشتری دارند. امروزه در PCBهای چندلایه ، 10 تا 12 لایه می توانند به یکدیگر متصل شوند که ارتباط بین قطعات در لایه های مختلف، بسیار اهمیت دارد.

silk layer : این لایه به منظور چاپ خط، متن و هر طرح دیگری برروی سطح PCB مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا، به منظور چاپ صفحه، جوهر اپوکسی مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه را می توان برحسب نیاز کاربر در لایه بالای و یا پایینی PCB قرار داد که در این صورت با نام های silk screen TOP و  silk screen BOTTOMشناخته می شود.

:Top and Bottom Layer  تمامی قطعات در لایه بالایی PCB نصب می گردند. بطور کلی این لایه به رنگ سبز است. در لایه پایینی PCB تمامی قطعات از طریق سوراخ ها و قسمت های پایه مانند قطعات لحیم می گردند. گاهی اوقات لایه بالایی و پایینی PCB با لایه سبز رنگی به نام  solder mask پوشانده می شوند.

 :solder mask یک لایه اضافی در بالای لایه مسی قرار دارد که solder mask نامیده می شود. این لایه معمولا به رنگ سبز است اما می تواند رنگ های دیگری نیز داشته باشد. این لایه عایقی به منظور جلوگیری از تماس تصادفی padها با سایر مواد رسانای دیگر برروی PCB مورد استفاده قرار می گیرد.