X
En

خانه

محصولات

سفارش

آموزش

تماس

نرم افزارهای طراحی برد مدار چاپی

نرم افزار آلتیوم دیزاینر (Altium designer)

آلتیوم دیزاینر یک نرم افزار قدرتمند برای رسم شماتیک مدار ها و همچنین طراحی PCB میباشد. در این نرم افزار قابلیت آنالیز مدار های آنالوگ و برخی از مدار های دیجیتال قرار داده شده است. این نرم افزار به راحتی در ایران قابل دانلود و استفاده است. در حقیقت آلتیوم دیزاینر محبوب ترین نرم افزار برای طراحی PCB می باشد. ویژگی اصلی آلتیوم دیزاینر این است که کتابخانه ها در آن بسیار روان دسته بندی شده اند و شما میتوانید خیلی راحت قطعات مورد نظر خود را پیدا کنید.

این نرم افزار توسط شرکت نرم افزاری و استرالیایی Altium Limited ایجاد شده است. آنالیز مدار های آنالوگ توسط موتور قدرتمند PSPICE انجام میشود. محیط طراحی PCB به دلیل وجود تعداد بسیار زیادی از کتابخانه های کامل، بسیار دلنشین است و میتوانید برد مدار چاپی را به خوبی در این نرم افزار طراحی کنید. در نرم افزار Altium Designer امكان شبیه سازی و برنامه نویسی برخی از مدل های FPGA فرآهم شده كه زمان طراحی و راه اندازی را بسیار کاهش میدهد.

 

نرم افزار پروتئوس (Pruteus)
با استفاده از نرم افزار پروتئوس میتوانید شماتیک های حرفه ای و برد مدار چاپی طراحی کنید. کاربرد اصلی نرم افزار پروتئوس شبیه سازی و طراحی شماتیک است اما بخش طراحی PCB در پروتئوس به خوبی کار میکند و میتوانید از این نرم افزار برای طراحی برد مدار چاپی استفاده کنید. تصویر زیر محیط طراحی PCB در Proteus را نشان میدهد.
قابلیت ویژه طراحی PCB در پروتئوس، جای گذاری خود کار و سیم کشی خودکار است. یعنی شما شماتیک مورد نظر خود را طراحی میکنید و در قسمت شبیه سازی، به طور کامل شبیه سازی آن را مشاهده میکنید. سپس با انتخاب گزینه جای گذاری خودکار میتوانید به راحتی قطعات را در روی برد قرار دهید. همچنین میتوانید به صورت دستی یا خودکار سیم کشی بین قطعات را انجام دهید.
نرم افزار مولتی سیم (Multisim)
این نرم افزار نیز یک نرم افزار قدرتمند در زمینه طراحی PCB و دارای قابلیت یادگیری آسان است. از نرم افزار مولتی سیم نیز میتوانید برای طراحی PCB استفاده کنید. نرم افزار مولتی سیم در حقیقت برای طراحی مدار و شبیه سازی SPICE با استاندارد صنعتی برای حوزه الکترونیک قدرت، آنالوگ و دیجیتال در آموزش و تحقیقات است. نرم افزار مولتی سیم دارای امکانات و بستر مناسبی برای کاربردهای مختلف است. امروزه با توجه به برنامه های موجود، مولتی سیم دارای شرایط بهتری برای آموزش و تقویت دانش علاقمندان این حوزه است.
نرم افزار EasyEDA
نرم افزار EDA نیز یکی از محبوب ترین نرم افزار ها برای طراحی PCB است.  این نرم افزار برمبنای طرح بندیPCB   و NgSpice دارای ابزار جامعی برای ایجاد شماتیک و شبیه سازی مدار در SPICE است. ویژگی EDA نسخه تحت وب آن است. یعنی شما فقط به سایت EDA مراجعه میکنید و میتوانید بدون نصب کردن نرم افزار، در مرورگر خود (مثلا کروم یا فایرفاکس) برد مدار چاپی خود را طراحی کنید.

نرم افزار Eagle
محبوب ترین نرم افزار و راحت ترین راه برای طراحی یک PCB استفاده از نرم افزار Eagle است. این نرم افزار بر پایه یک ویرایشگر لایه گرافیکی ، عملی و ساده ای برنامه ریزی شده است. بیش از بیست سال است که نرم افزار موفق CadSoft EAGLE یک ابزار طراحی PCB منعطف و قدرتمند است. یکی از مزایای Eagle حجم پایین و سرعت بالای آن است. نرم افزار Autodesk EAGLE دارای کتابخانه های قدرتمندی می باشد. برای طراحی دیاگرام مدار، EAGLE دارای یک ویرایشگر شماتیک است. یکی از دلایلی که باعث پرطرفدار شدن نرم افزار ایگل در بین مهندسان و علاقمندان شده است نمایش سه بعدی برد به صورت مجازی و شبیه سازی شده با قطعات واقعی می باشد.